Deze Incoterm bestaat niet meer, deze Incoterm is vervangen door DPU
Wat is de DAT Incoterm?
De DAT Incoterm, kort voor “Delivered at Terminal”, is een internationale handelsterm die de verantwoordelijkheid en kosten definieert die gepaard gaan met de levering van goederen door de verkoper aan de koper. Onder de DAT Incoterm draagt de verkoper het risico en de kosten van het leveren van de goederen aan een specifieke terminal op de overeengekomen bestemming.
Deze termijn legt de verantwoordelijkheid voor het lossen van de goederen uit het leveringsvoertuig bij de koper, evenals het daaropvolgende transport en de douaneafhandeling bij invoer. Het is belangrijk voor partijen die betrokken zijn bij internationale handel om de specifieke verplichtingen en aansprakelijkheden die gepaard gaan met de DAT Incoterm te begrijpen en overeen te komen om een soepele en efficiënte transactie te garanderen.
Wat zijn de voor- en nadelen van de DAT Incoterm?
De DAT Incoterm biedt verschillende voordelen voor zowel verkopers als kopers in internationale handelstransacties. Een van de voordelen is dat de verkoper de verantwoordelijkheid en kosten draagt voor het leveren van de goederen aan de overeengekomen terminal op de bestemming. Dit kan de koper ontlasten van logistieke uitdagingen en kosten met betrekking tot het transport en de douaneafhandeling bij invoer. Bovendien kan de DAT Incoterm zorgen voor duidelijkheid en zekerheid over de verantwoordelijkheden van beide partijen, aangezien de verplichtingen en risico’s met betrekking tot de levering van de goederen duidelijk zijn vastgelegd.
Hoewel de DAT Incoterm verschillende voordelen biedt, zijn er ook enkele nadelen waar rekening mee moet worden gehouden. Een nadeel is dat de koper verantwoordelijk is voor het lossen van de goederen uit het leveringsvoertuig. Dit kan extra kosten met zich meebrengen, zoals het inhuren van arbeidskrachten of het gebruik maken van apparatuur. Daarnaast kan de DAT Incoterm beperkingen hebben met betrekking tot de keuze van de terminal op de bestemming, aangezien deze moet voldoen aan de vereisten van de overeengekomen Incoterm. Dit kan de flexibiliteit en controle van de koper beperken bij het kiezen van de meest geschikte locatie voor de ontvangst van de goederen.
Zoekt u ondersteuning om een juiste beslissing te maken of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op. Een van onze specialisten zal u graag verder helpen.
Veelgestelde vragen over de DAT Incoterm:
Zijn er specifieke risico's of kosten verbonden aan het gebruik van de DAT Incoterm?
Ja, er zijn specifieke risico’s en kosten verbonden aan het gebruik van de DAT Incoterm. Bij deze Incoterm is de verkoper verantwoordelijk voor het leveren van de goederen aan de overeengekomen plaats van bestemming. Echter, zodra de goederen op de plaats van bestemming zijn aangekomen, zijn de risico’s en kosten voor de koper.
Waarin verschilt de DAT Incoterm van andere Incoterms, zoals FCA of EXW?
Bij de DAT is de verkoper verantwoordelijk voor alle kosten en risico’s tot de goederen gelost zijn op een gespecificeerde terminal in het importland. Zodra de goederen zijn gelost, gaat de verantwoordelijkheid over naar de koper.
Bij FCA levert de verkoper de goederen aan een door de koper gekozen vervoerder op een bepaalde locatie en organiseert hij de uitvoerrechten. Het risico gaat over naar de koper zodra de goederen worden overhandigd aan de vervoerder.
EXW vraagt het minst van de verkoper. De verkoper maakt enkel de goederen klaar voor ophaling op hun locatie. De koper neemt daarna alle verantwoordelijkheid op zich, inclusief laden, transport en inklaring van de goederen.