Wat zijn Incoterms?

Incoterms zijn internationale handelsvoorwaarden die de verantwoordelijkheden van koper en verkoper vastleggen bij het transport van goederen. Ze bepalen wie de kosten en risico’s draagt tijdens het vervoer, zoals transportkosten, verzekeringen en douanerechten. De juiste keuze van een Incoterm is belangrijk om misverstanden en extra kosten te voorkomen. De meest recente versie, Incoterms 2020, bevat elf regels die zijn onderverdeeld in vier categorieën: E-terms (vertrek), F-terms (hoofdtransport niet betaald), C-terms (hoofdtransport betaald) en D-terms (aankomst). Elke Incoterm heeft specifieke verplichtingen voor beide partijen, afhankelijk van het gekozen leveringspunt en de transportmodaliteit.

Inhoudsopgave

Wat zijn Incoterms?

Incoterms zijn de internationale handelsvoorwaarden die bepalen wie verantwoordelijk is voor de kosten en risico’s tijdens het transport van goederen van de verkoper naar de koper.

Het is van cruciaal belang om de juiste Incoterm te kiezen bij het importeren of exporteren van goederen, omdat deze de verantwoordelijkheid en kosten voor transport, verzekeringen en douanerechten bepalen. Een verkeerde keuze kan leiden tot onvoorziene kosten en risico’s.

Wist je dat “Incoterms” staat voor International Commercial Terms? In het Nederlands vertaald betekent dit “Internationale Handelsvoorwaarden”.

Hieronder vind je alle 11 Incoterms kort uitgelegd:

  • EXW (Ex Works, af fabriek): De verkoper levert de goederen ter beschikking aan de koper op zijn eigen locatie. De koper is verantwoordelijk voor alle verdere kosten en risico’s.
  • FCA (Free Carrier, Franco vervoerder): De verkoper levert de goederen aan de vervoerder die door de koper is aangewezen. De verkoper is verantwoordelijk voor het inklaren van de goederen voor export.
  • CPT (Carriage Paid To, vracht betaald tot): De verkoper levert de goederen aan de vervoerder of een andere persoon die is aangewezen door de verkoper. De verkoper draagt de kosten tot aan het punt van bestemming.
  • CIP (Carriage and Insurance Paid To, vracht en verzekering betaald tot): De verkoper levert de goederen aan de vervoerder of een andere persoon die is aangewezen door de verkoper. De verkoper draagt de kosten en het risico tot aan het punt van bestemming.
  • DAT (Delivered at Terminal, geleverd op terminal): De verkoper levert de goederen op de afgesproken terminal op de plaats van bestemming. De verkoper draagt de kosten en risico’s tot aan de aankomst op de terminal. Deze is vervangen door de DPU.
  • DAP (Delivered at Place, geleverd op plaats): De verkoper levert de goederen op de afgesproken plaats van bestemming, klaar voor lossen. De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot aan deze plaats.
  • DDP (Delivered Duty Paid, geleverd inclusief rechten betaald): De verkoper levert de goederen op de afgesproken plaats van bestemming, inclusief alle kosten en douanerechten. De verkoper is verantwoordelijk voor het inklaren van de goederen voor import.
  • FAS (Free Alongside Ship, vrij langszij schip): De verkoper levert de goederen naast het schip in de haven van lading. De koper draagt alle kosten en risico’s vanaf dat punt.
  • FOB (Free On Board, vrij aan boord): De verkoper levert de goederen aan boord van het schip in de haven van lading. Vanaf dat punt is de koper verantwoordelijk voor het transport en de kosten.
  • CFR (Cost and Freight, kost en vracht): De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten en vracht tot aan de aankomsthaven van bestemming. De risico’s en verantwoordelijkheden gaan over naar de koper zodra de goederen aan boord zijn geladen.
  • CIF (Cost, Insurance and Freight, kostprijs, verzekering en vracht): De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten, verzekering en vracht tot aan de aankomsthaven van bestemming. De risico’s en verantwoordelijkheden gaan over naar de koper zodra de goederen aan boord zijn geladen.
  • DPU (Delivered at Place Unloaded, geleverd op plaats gelost): De verkoper neemt de verantwoordelijkheid voor het transportproces en de kosten. Tevens is de verkoper verantwoordelijk voor het lossen van de goederen op de afgesproken plaats van bestemming. De risico-overdracht vindt plaats zodra de verkoper de goederen heeft gelost op de plaats van bestemming.

Het is belangrijk om op te merken dat elke Incoterm specifieke verantwoordelijkheden en risico’s voor zowel de koper als verkoper bepaalt. Daarom is het essentieel om de juiste Incoterm te kiezen om mogelijke geschillen en onduidelijkheden tussen beide partijen te voorkomen.

Zoek je ondersteuning om een juiste beslissing te maken of wil je meer informatie?

Neem dan contact met ons op. Een van onze specialisten zul je graag verder helpen.

Contact opnemen

De geschiedenis van Incoterms

De International Commercial Terms (Incoterms) werden in 1936 voor het eerst geïntroduceerd door de Internationale Kamer van Koophandel (ICC). Het doel was om internationale handel te vereenvoudigen door één universele standaard te creëren. Sindsdien zijn de Incoterms regelmatig aangepast om mee te gaan met veranderingen in de internationale handel.

De meest recente versie, Incoterms 2020, is ingegaan op 1 januari 2020. De belangrijkste wijzigingen in deze update waren:

  • DAT (Delivered at Terminal) werd vervangen door DPU (Delivered at Place Unloaded)
  • Aanpassingen in verzekeringseisen bij CIF en CIP
  • Nieuwe regels voor vervoer met eigen transportmiddelen
  • Aangescherpte veiligheidseisen

Veelgemaakte fouten bij Incoterms

  1. Verkeerde term voor transportmethode: Bijvoorbeeld FOB gebruiken voor containervervoer over de weg
  2. Onvolledige plaats aanduiding: Alleen de stad noemen zonder specifiek afleveradres
  3. Verzekering niet goed geregeld: Vooral bij CIF en CIP terms komt dit vaak voor
  4. Douanekosten vergeten: Vooral bij DDP kunnen deze kosten flink oplopen

Categorieën Incoterms

De Incoterms zijn onderverdeeld in vier categorieën:

E-terms (Vertrek)

  • EXW: Minimale verplichting voor verkoper
  • Geschikt voor binnenlandse handel

F-terms (Hoofdtransport niet betaald)

  • FCA, FAS, FOB
  • Verkoper levert goederen aan vervoerder
  • Koper regelt hoofdtransport

C-terms (Hoofdtransport betaald)

  • CFR, CIF, CPT, CIP
  • Verkoper betaalt transport
  • Risico gaat eerder over dan kosten

D-terms (Aankomst)

  • DAP, DPU, DDP
  • Verkoper draagt alle kosten tot bestemming
  • Maximale verplichting voor verkoper

Veelgestelde vragen over Incoterms

Andere kennisbank artikelen

9 april, 2025

One Stop Shop (OSS)

De One Stop Shop (OSS) regeling maakt het een stuk eenvoudiger om btw-aangifte te doen bij grensoverschrijdende verkopen binnen de ...

Invoerrechten bij import

9 april, 2025

Invoerrechten bij Import

Importeer je als bedrijf goederen van buiten de Europese Unie (EU)? Dan krijg je vrijwel altijd te maken met invoerrechten. ...

E-commerce

9 april, 2025

E-commerce

De wereld van e-commerce is booming. Of je nu een startup runt met een Shopify-webshop of een gevestigde speler bent op een ...