Wat zijn Incoterms?
Incoterms zijn de internationale handelsvoorwaarden die bepalen wie verantwoordelijk is voor de kosten en risico’s tijdens het transport van goederen van de verkoper naar de koper.
Het is van cruciaal belang om de juiste Incoterm te kiezen bij het importeren of exporteren van goederen, omdat deze de verantwoordelijkheid en kosten voor transport, verzekeringen en douanerechten bepalen. Een verkeerde keuze kan leiden tot onvoorziene kosten en risico’s.
Wist je dat “Incoterms” staat voor International Commercial Terms? In het Nederlands vertaald betekent dit “Internationale Handelsvoorwaarden”.
Hieronder vind je alle 11 Incoterms kort uitgelegd:
- EXW (Ex Works, af fabriek): De verkoper levert de goederen ter beschikking aan de koper op zijn eigen locatie. De koper is verantwoordelijk voor alle verdere kosten en risico’s.
- FCA (Free Carrier, Franco vervoerder): De verkoper levert de goederen aan de vervoerder die door de koper is aangewezen. De verkoper is verantwoordelijk voor het inklaren van de goederen voor export.
- CPT (Carriage Paid To, vracht betaald tot): De verkoper levert de goederen aan de vervoerder of een andere persoon die is aangewezen door de verkoper. De verkoper draagt de kosten tot aan het punt van bestemming.
- CIP (Carriage and Insurance Paid To, vracht en verzekering betaald tot): De verkoper levert de goederen aan de vervoerder of een andere persoon die is aangewezen door de verkoper. De verkoper draagt de kosten en het risico tot aan het punt van bestemming.
- DAT (Delivered at Terminal, geleverd op terminal): De verkoper levert de goederen op de afgesproken terminal op de plaats van bestemming. De verkoper draagt de kosten en risico’s tot aan de aankomst op de terminal. Deze is vervangen door de DPU.
- DAP (Delivered at Place, geleverd op plaats): De verkoper levert de goederen op de afgesproken plaats van bestemming, klaar voor lossen. De verkoper draagt alle kosten en risico’s tot aan deze plaats.
- DDP (Delivered Duty Paid, geleverd inclusief rechten betaald): De verkoper levert de goederen op de afgesproken plaats van bestemming, inclusief alle kosten en douanerechten. De verkoper is verantwoordelijk voor het inklaren van de goederen voor import.
- FAS (Free Alongside Ship, vrij langszij schip): De verkoper levert de goederen naast het schip in de haven van lading. De koper draagt alle kosten en risico’s vanaf dat punt.
- FOB (Free On Board, vrij aan boord): De verkoper levert de goederen aan boord van het schip in de haven van lading. Vanaf dat punt is de koper verantwoordelijk voor het transport en de kosten.
- CFR (Cost and Freight, kost en vracht): De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten en vracht tot aan de aankomsthaven van bestemming. De risico’s en verantwoordelijkheden gaan over naar de koper zodra de goederen aan boord zijn geladen.
- CIF (Cost, Insurance and Freight, kostprijs, verzekering en vracht): De verkoper is verantwoordelijk voor de kosten, verzekering en vracht tot aan de aankomsthaven van bestemming. De risico’s en verantwoordelijkheden gaan over naar de koper zodra de goederen aan boord zijn geladen.
- DPU (Delivered at Place Unloaded, geleverd op plaats gelost): De verkoper neemt de verantwoordelijkheid voor het transportproces en de kosten. Tevens is de verkoper verantwoordelijk voor het lossen van de goederen op de afgesproken plaats van bestemming. De risico-overdracht vindt plaats zodra de verkoper de goederen heeft gelost op de plaats van bestemming.
Het is belangrijk om op te merken dat elke Incoterm specifieke verantwoordelijkheden en risico’s voor zowel de koper als verkoper bepaalt. Daarom is het essentieel om de juiste Incoterm te kiezen om mogelijke geschillen en onduidelijkheden tussen beide partijen te voorkomen.
Zoekt u ondersteuning om een juiste beslissing te maken of wilt u meer informatie?
Neem dan contact met ons op. Een van onze specialisten zal u graag verder helpen.
Veelgestelde vragen over Incoterms:
Waarom zijn Incoterms belangrijk?
Incoterms zijn belangrijk omdat ze duidelijkheid scheppen over de verantwoordelijkheden van kopers en verkopers bij internationale handel. Ze helpen misverstanden en geschillen te voorkomen door de verdeling van kosten en risico’s helder te definiëren. Ze stellen beide partijen in staat om hun verplichtingen en verantwoordelijkheden te begrijpen en bieden een gemeenschappelijk referentiekader voor internationale handelsovereenkomsten.
Hoeveel Incoterms zijn er?
Er zijn in totaal 11 Incoterms in de meest recente editie (2020). Deze omvatten EXW, FCA, CPT, CIP, DPU, DAP, DDP, FAS, FOB, CFR en CIF. Elk van deze Incoterms heeft specifieke toepassingen en definieert de verantwoordelijkheden van kopers en verkopers op verschillende manieren.
Moeten Incoterms expliciet in een handelsovereenkomst worden vermeld?
Ja, het is belangrijk om de specifieke Incoterm(s) duidelijk en expliciet in een handelsovereenkomst te vermelden. Dit zorgt ervoor dat beide partijen op de hoogte zijn van hun verplichtingen en verantwoordelijkheden. Het niet vermelden van een Incoterm kan leiden tot verwarring en geschillen.
Zijn Incoterms wettelijk bindend?
Incoterms zijn geen wetten op zich, maar ze worden algemeen erkend en geaccepteerd in internationale handelspraktijken. Ze kunnen contractueel bindend zijn als ze duidelijk worden opgenomen in een handelsovereenkomst tussen de koper en verkoper. Het is belangrijk om juridisch advies in te winnen bij het opstellen van internationale handelsovereenkomsten om ervoor te zorgen dat de Incoterms op de juiste manier worden toegepast.
Zijn Incoterms van toepassing op alle soorten goederen en transport?
Ja, Incoterms zijn van toepassing op verschillende soorten goederen en transportmethoden, zoals zeevervoer, luchtvervoer, wegvervoer en spoorvervoer. Ze kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften en vereisten van de handelstransactie.