Wat is de DPU Incoterm?

Wat is de DPU Incoterm?

De Incoterm DPU (Delivered at Place Unloaded), voorheen bekend als de Incoterm DAT (Delivered at Terminal), houdt in dat de verkoper verantwoordelijk is voor alle risico’s en kosten met betrekking tot de levering van de goederen tot aan een specifieke en overeengekomen locatie.

Echter, onder deze nieuwe Incoterm is de verkoper ook verantwoordelijk voor het lossen van de goederen uit het transportmiddel. Daarna gaan de risico’s en eventuele kosten voor verdere transport en douaneafhandeling over op de koper. Om een efficiënt handelsproces te verzekeren, is het van cruciaal belang dat zowel kopers als verkopers goed begrijpen wat deze verantwoordelijkheden inhouden.

Wat zijn de voor- en nadelen van de DPU Incoterm?

Net als andere Incoterms, biedt DPU zowel voordelen als potentiële nadelen. Het voordeel van DPU voor de koper is dat de verkoper verantwoordelijk is voor de levering en het lossen van de goederen. Dit kan de koper ontzien van logistieke uitdagingen die samenhangen met het transport, het lossen en de douaneafhandeling.

Ondanks de voordelen, zijn er ook enkele potentiële nadelen. Het grootste nadeel van DPU is dat er beperkingen kunnen gelden voor de locatie waar de goederen gelost kunnen worden – deze locatie moet immers voldoen aan de overeengekomen Incoterm. Dit kan de flexibiliteit en controle van de koper beperken als het aankomt op de keuze van de locatie.

 Zoekt u ondersteuning om een juiste beslissing te maken of wilt u meer informatie?

Neem dan contact met ons op. Een van onze specialisten zal u graag verder helpen.

Veelgestelde vragen over de DPU Incoterm

    Wat is het verschil tussen de Incoterm DPU en DAT?

    Het belangrijkste verschil tussen de Incoterms ‘Delivered at Terminal’ (DAT) en ‘Delivered at Place Unloaded’ (DPU) ligt in de aanduiding van het afleverpunt. Terwijl DAT specifiek slaat op het leveren van goederen bij een vrachtterminal, is DPU ruimer en houdt het in dat goederen bij elke aangewezen plaats kunnen worden afgeleverd. Dit betekent dat bij DPU de afleverplaats niet per se een vrachtterminal hoeft te zijn, wat meer flexibiliteit biedt in het handelsproces en de logistieke afhandeling.

    Wat gebeurt er als de goederen worden beschadigd tijdens het lossen onder DPU?

    Omdat de verkoper verantwoordelijk is voor het lossen van de goederen onder de DPU Incoterm, draagt deze ook het risico voor eventuele schade die tijdens dit proces kan optreden.

    Hoe verschilt DPU van andere Incoterms zoals EXW of FCA?

    De hoofdzakelijke verschillen komen neer op verdeling van kosten en risico’s. Bij DPU draagt de verkoper alle kosten en risico’s tot aan het lossen van de goederen op de overeengekomen locatie. Bij EXW is de koper vanaf het ophalen van de goederen verantwoordelijk. FCA bevindt zich tussenin, waarbij risico’s en kosten op de koper overgaan wanneer de goederen worden overhandigd aan de door de koper gekozen vervoerder.

    Andere kennisbank artikelen.

    IMDG-codes

    Algemeen, Distributie, Douane, Logistiek

    EVA landen

    Algemeen, Distributie, Douane, Logistiek