Cabotagevervoer

Cabotagevervoer betreft binnenlandse transporten in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere lidstaat. Na een internationale rit mogen maximaal drie cabotageritten worden uitgevoerd binnen zeven dagen. Daarna geldt een wachttijd van vier dagen voordat opnieuw cabotage in hetzelfde land is toegestaan. Binnen de Benelux mogen vervoerders uit Nederland, België en Luxemburg onderling onbeperkt cabotageritten uitvoeren, mits correct geregistreerd. Nauwkeurige documentatie en naleving van de regelgeving zijn hierbij van belang.

Cabotagevervoer-in-de-Europese-Unie
Inhoudsopgave

Wat is cabotagevervoer?

Cabotagevervoer betreft het uitvoeren van binnenlandse transporten in een EU-lidstaat door een transporteur die in een andere lidstaat is gevestigd. Een voorbeeld van cabotage: een Nederlands transportbedrijf dat na een levering in Parijs vervolgens een binnenlandse rit tussen Lyon en Marseille uitvoert.

De regelgeving rond cabotage is in februari 2022 aangepast door het Mobility Package. Deze aanpassingen hebben als doel om eerlijke concurrentie te waarborgen en de transportmarkt te reguleren.

De belangrijkste regels voor cabotagevervoer

Basisvoorwaarden

Voor het uitvoeren van cabotageritten gelden strikte voorwaarden:

  • Een geldige Eurovergunning is verplicht
  • Het vervoer moet plaatsvinden binnen EU-grenzen
  • De regelgeving geldt voor voertuigen vanaf 2,5 ton toegestane maximum massa

Aantal toegestane ritten

Na een internationale rit mag een vervoerder maximaal drie cabotageritten uitvoeren binnen zeven dagen in hetzelfde land. Deze periode start om 00:00 uur op de dag na het lossen van de internationale lading.

De cooling-off periode

Een belangrijk onderdeel van de huidige regelgeving is de cooling-off periode. Na het uitvoeren van cabotage moet een vervoerder vier dagen wachten voordat hij nieuwe cabotageritten mag uitvoeren in hetzelfde land. Deze periode is voertuiggebonden, wat betekent dat een ander voertuig van hetzelfde bedrijf wel direct cabotage mag verrichten.

Het Benelux-verdrag

Voor transport tussen Nederland, België en Luxemburg gelden speciale regels dankzij het Benelux-verdrag. Vervoerders uit deze landen kunnen op elkaars grondgebied onbeperkt binnenlandse ritten uitvoeren. Wel blijft registratie in het IMI-systeem verplicht.

Zoek je ondersteuning om een juiste beslissing te maken of wil je meer informatie?

Neem dan contact met ons op. Een van onze specialisten zul je graag verder helpen.

Contact opnemen

Documentatie en compliance

Vereiste documenten

Bij cabotagevervoer is correcte documentatie belangrijk. De belangrijkste documenten zijn:

  • CMR-vrachtbrieven met alle verplichte gegevens
  • Bewijs van de voorafgaande internationale rit
  • Geldige vergunningen

Praktische tips voor transporteurs

Om problemen te voorkomen, adviseren onze experts:

  1. Houd een nauwkeurige rittenadministratie bij
  2. Controleer regelmatig de geldigheid van vergunningen
  3. Zorg dat chauffeurs alle benodigde documenten direct kunnen tonen
  4. Plan ritten zorgvuldig binnen de toegestane termijnen
  5. Blijf op de hoogte van regelgeving in verschillende EU-landen

Veelgestelde vragen over cabotage

Andere kennisbank artikelen

9 april, 2025

One Stop Shop (OSS)

De One Stop Shop (OSS) regeling maakt het een stuk eenvoudiger om btw-aangifte te doen bij grensoverschrijdende verkopen binnen de ...

Invoerrechten bij import

9 april, 2025

Invoerrechten bij Import

Importeer je als bedrijf goederen van buiten de Europese Unie (EU)? Dan krijg je vrijwel altijd te maken met invoerrechten. ...

E-commerce

9 april, 2025

E-commerce

De wereld van e-commerce is booming. Of je nu een startup runt met een Shopify-webshop of een gevestigde speler bent op een ...